Speelgoed

Zo langzamerhand kom je op internet, markten en beurzen, dingen tegen, die je zelf vroeger ook hebt gehad. Vooral als het om speelgoed gaat, komen er veel herinneringen boven.
Het zal wel aan de leeftijd liggen.

Inhoudsopgave

1- DE STOOMMACHINE.

2- SCHUCO-BESTUURBARE AUTO

3- DE TRIX-ELECTROMOTOR.

4- DE MECCANO SPORTSCAR van omstreeks 1936

5- DE KLOS VAN RUMKORFF

6- DE GYROSCOOP

7- EEN GAS-ACHTERLICHT

8- DINKY TOYS

 

1- DE STOOMMACHINE.

Als eerste stuk kwam een oude stoommachine boven water. Het ding heeft de tand des tijds niet erg goed doorstaan en de sloopwoede van enige generaties kinderen hebben het apparaat ook geen goed gedaan. En dit is dan wat er van over is:

De machine kan een likje verf heel goed gebruiken.

Het apparaat van de voorzijde.

Het vliegwiel is onherstelbaar. Het ziet er uit als een soort metaalmoeheid of een zeer slechte legering.

Gelukkig heeft Gerard, PA0VDH, spontaan aangeboden om op een beurs eens te kijken of er een vervanger voor is.
Mocht dat niet het geval zijn, dan wil hij zelf een vliegwiel draaien. Een man met gouden handjes.

De machine is nu gesloopt en dient te worden opgeknapt. Hierboven, de basis van alles.

Het vlamhuis en de ketel, met stoomleiding en zuiger.

De onderkant van de ketel, ondertussen is ook de ketel van het huis verwijderd.

Pogingen de machine te restaureren heb ik maar laten varen, misschien kom ik er op een markt nog eens een tegen.

Terug naar begin.

 

2- SCHUCO-BESTUURBARE AUTO

Dit speeltje had ik vroeger zelf ook, maar is in de loop der jaren in de afvalton beland. Gelukkig heb ik van een kennis een nieuw(oud) exemplaar gekregen.

Het zijaanzicht van de auto, ze hadden geen merknaam, alleen verschillende kleuren. Bij het achterspatbord bevindt zich het gat waar met een sleutel de veer van de motor kan worden opgewonden.

Onder de voorruit bevindt zich de versnellingspook, waarmee je de snelheid kunt instellen. De instellingen zijn te zien, 0 I, II enz.

Boven in het dak bevindt zich een gat waar de flexibele besturings-slang kan worden bevestigd.

De onderzijde met drie vrijlopende wielen, een bestuurbaar wiel en een aandrijfwiel. De patenten staan er op.

Het stuurwiel, de tandjes drijven een asje aan, waarin de besturingsslang( Bowdenkabel ???) is bevestigd.

De onderzijde van het stuur.

 

In deze doos was de auto verpakt.

Hier is goed te zien waar de versnellingen zitten.

In de praktijk werd er dus op deze manier gespeeld met de voertuigen.

 

 

De inhoud van het doosje, met links boven de pionnen, dan de sleutel, een bal, een onbekend ding en het stuurwiel.

Hier de inhoud nog eens op tafel uitgestald.

Terug naar begin.

 

3- DE TRIX-ELECTROMOTOR.

Dit is één van de dingen, die ik vroeger van mijn ouders heb gekregen (Van Sinterklaas) en die mij op weg geholpen hebben, de interesse voor electriciteit aan te wakkeren.Ik kwam het apparaatje tegen op een rommelmarkt en hoewel de prijs nogal hoog was, kon ik het niet over mijn hart verkrijgen, het ding te laten staan.

Hierboven een zijaanzicht van de motor. Het monster werd gevoed met een platte 4,5 Volt batterij. Die was in de kortste tijd leeg en pogingen om hem op de kolenhaard weer wat te reactiveren resulteerden in een korte opleving, 30 seconden of zo. Het ding werd duur aan batterijen en op aanraden van een oom moesten mijn ouders een wisselstroombatterij aanschaffen, dat was goedkoper......
Dat klopt dus ook, want die bestaan niet (maar over zo veel kennis over electrotechniek beschikten we toen niet), dus inderdaad stukken goedkoper!

De andere kant.

Op deze foto zijn de glijkontakten goed te zien. Om de motor beter te laten lopen smeerde ik hier ook olie aan. Dit resulteerde in een stilstand van de motor en na een langdurige schoonmaakaktie werkte het geval dan weer. De kontakten mochten volgens de gebruiksaanwijzing niet verbogen worden.
Een ware uitnodiging om het toch te doen, totdat ze afbraken.

Vooraanzicht met een goede blik op de aandrijfmogelijkheden, zie volgende afbeelding.

Voor een koppeling met een armpje, snaar, ketting of tandwiel. Uitermate universeel!!

De achterzijde, je kon de magneet er ook uit halen om hem voor andere interessante experimenten te gebruiken.

De onderkant met de aansluiting voor de batterij, er zijn wat gebruikssporen te zien.

Toen ik dit exemplaar kocht zat het verpakt in deze sinterklaascadeau verpakking. Ik heb hem ooit ook met Sinterklaas gekregen. Leuk toch ??

De originele gebruiksaanwijzing zat er ook nog in, welliswaar een zeer broos stukje papier, maar nog leesbaar.

Hieronder de voor- en achterkant hiervan.

Dit gedeelte in de Duitse taal.

En hier hetzelfde in het Frans en Nederlands.

Terug naar begin.

Als U op deze link klikt, komt U op een site waarop de motor (wisselspanningsuitvoering) is toegepast in een hijskraan.

 

4- De Meccano Sportscar van omstreeks 1936

Door op de afbeeldingen te klikken verkrijgt u een groter beeld in een apart venster.

Deze bouwdoos van een auto is het eigendom van mijn zoon, die hem van een zeer goede kennis kreeg. Ik heb de indruk dat er niet veel van zijn geweest, aangezien er op internet niets over te vinden is. Wie kent deze bouwdoos ???? Er zijn verschillende onderdelen bij om vijf varianten te maken.

1. De onderdelen van de bouwdoos.

De inhoud van de (niet geheel) complete bouwdoos. Ja, de doos ontbreekt ook ....

Midden boven het chassis, links daarvan de motorkap, daar onder het achterste gedeelte1, daar naast de twee soorten zittingen, spatborden achter, koplampen, stuur met stang, onderdelendoosje, spatborden 18, overkapping limousine, achtergedeelte 2.
Voorste rij, overkapping 1, losse deur, vier wielen, twee steeksleutels met schroevendraaier en priem , tweede losse duer, overkapping 2.

Terug naar begin meccano.

 

2. Het racemodel.

3. De twee-zits cabrio met losse deuren.

4. De twee-zits cabrio met opklapbaar dak.

5. De vierzits cabrio met opklapbaar dak.

6. De vierzits limousine.

 

1. Het racemodel.

Zijaanzicht van deze tweezitter waarin de coureurs zaten met witte linnen kapjes op. Ze hebben de races ook niet allemaal overleefd.

Het imposante vooraanzicht, grote koplampen en wat verkleurde spatborden, de nieuwigheid is wel af. Een mooie grill met watervuldop.  De spatborden draaien mee met de wielen bij het sturen. Ook nog een stel schokbrekers en een onleesbaar nummerbord.

De andere kant, een mooi gestroomlijnde vorm. Stuur aan de rechterkant!

De achterkant zonder enige verlichting.....

De achterkant met een opening, waarschijnlijk voor de nummerplaat.

Sport-stuurtje?

Een voorruit ontbreekt, maar die kan alleen maar stuk gaan, het is per slot van rekening speelgoed en had het één en ander te verduren.

Het neusje.

Terug naar begin meccano.

 

3. De twee-zits cabrio met losse deuren.

Een wat minder sportieve versie met twee losse deuren en een opklapbaar dak.

Hier ontbreekt toch echt wat, of het moet een extra grote opening voor de koeling van de motor zijn. Maar ja, de motor zit onder de motorkap aan de voorkant. In de speelgoedversie zit hier inderdaad de veermotor, maar die wordt niet warm.

De rechter kant met de duidelijk geschroefde deur.

Terug naar begin meccano.

4. De twee-zits cabrio met opklapbaar dak.

De tweezitter.

Het achterwerk is wat afgeplat, een grote ruimte voor de bagage.

Ondanks de platte achterkant ziet deze bolide er niet verkeerd uit.

Terug naar begin meccano.

 

5. De vierzits cabrio met opklapbaar dak.

De vierzitter, met de doorlopende banken passen er vast wel meer in.

Links onder is ook nog de handrem te zien. Deze hendel blokkeert het linker achterwiel.

Nog een blik op de rechter zijde.

Terug naar begin meccano.

 

6. De vierzits limousine.

Dat ziet er toch wat meer slechtweer-bestendig uit. De vaste gesloten kap.

Met een achterraam. Zelfs met een glaasje er in. zou er voor dan toch glas gezeten hebben???

Die ziet er wel heel stoer uit. Je ziet de mafiosi met de mitrailleurs uit het venster zo voor je. Vooral die lage voorruit ziet er prachtig uit.

Hij zal maar zo op je afkomen.........

Terug naar begin meccano.

Terug naar begin.

 

5- De klos van Rumkorff

Dit speelgoed heb ik van mijn opa ( van moeders kant) geerfd. Je kon er leuke spellen mee doen, zoals het vissen naar een munt in een bak water, waarbij je de ene hand aan een aansluiting van de klos moest houden en de andere aansluiting aan de waterbak was verbonden. Het was dan de kunst het muntje eruit te halen. De spieren verkrampten dan helemaal bij aanraking van het water. Zal wel niet best voor hartpatienten zijn geweest.

Het kistje waar de klos in zit.

Het geheel opengeklapt.

De spoel met zijn aansluitingen, de hoogte van de spanning kon nog vergroot worden door de kern in een andere stand te zetten.

Totaalaanzicht, links de tril-contacten met B, de batterij-aansluitingen. Midden, de schaal waarop te zien is in welke stand er de meeste spanning afkomt.

De schakelcontacten.

De schuifkern voor de instelling van de spanning.

Voor de nabouwers, het bedradings-schema.

Het lege kastje met bovenin een kleine ruimte voor de bijbehorende handvaten en draden. (Die ik dus niet heb!!)

Terug naar begin.

 

6- De gyroscoop.

Dit speeltje liet de aandachtige kijker zien hoe het gyroscopisch effect werkte. Met een touwtje kon het vliegwiel op toeren worden gebracht en door het gyroscopisch effect kon je hem dan in allerlei standen op de Eifeltoren plaatsen. Het is me nog niet gelukt en ik heb de indruk dat er nog iets ontbreekt, maar wat ????

De toren met de tol.

Terug naar begin.

 

7- Een gas-achterlicht.

Of dit speelgoed is, of wat anders weet ik niet. Het is in elk geval wel mooi en het is Engels. Van de firma Lucas, die heel veel voor de autoindustrie heeft gemaakt.

Onder is de aansluiting voor de gasslang te zien. Het rode glaasje kon worden geopend om de vlam te ontsteken.

Hier de bovenzijde.

Terug naar begin.

 

 

Flag Counter