AN/GRC-9

De AN/GRC9, of wel de "Angry-Nine". Deze laatste uitdrukking, volgens sommige boze tongen, gebaseerd op het feit dat de set zich nogal eigenwijs en nukkig kon gedragen. Of dat zo is kan ik niet met veel zekerheid zeggen, het exemplaar dat ik bezit werkt goed. Je weet natuurlijk niet of zo'n ding het ook goed doet in wat meer paniekerige omstandigheden. Er zijn al heel veel verhalen over de GRC-9 geschreven en ik raad een ieder dan ook aan de gewenste informatie op internet te zoeken. Ik beperk me in deze alleen op wat opmerkingen, korte beschrijvingen en vooral veel beeldmateriaal.

 

De kale set, de kast waar hij in gehuisvest is, is gemaakt van aluminium om het totale gewicht letterlijk en figuurlijk wat draagzamer te maken.

Vooraanzicht van deze set. Het bovenste gedeelte is de zender. Dit exemplaar is van Duitse makelij terwijl de onder gemonteerde ontvanger van Amerikaanse oorsprong is. Dit is goed te zien aan het kleurverschil. Het Duitse groen is wat harder groen terwijl de Amerikaan het meer olijfachtige heeft.

De lichtgevende inicaties van de Duitse uitvoeringen zijn absoluut stralingsvrij. De Amerikaanse stralen wat meer, maar volgens de geleerden is het niet gevaarlijk als je maar niets inademt of inslikt. De Franse sets daarintegen schijnen redelijk te stralen en het is niet raadzaam om dagenlang dicht bij het kastje te gaan zitten. Korte bloodstellingen aan de radioactieve straling van knopjes en teksten zijn echter niet gevaarlijk.

Zie voor de handelswijze met lichtgevende surplusapparaten de artikelen in het Surplus Radio Society blad nr. 68 van oktober 2012. De auteur, Dick van den Berg, PA2DTA heeft een zeer informatief en duidelijk verhaal geschreven over dit onderwerp. In bulletin nr.62 van maart 2011 is een artikel van Fred Merks, PA0MER over de gevaren van radioactieve straling in verband met radio- apparatuur verschenen.

Voordat U bezig gaat met het ontleden van de set een paar aanwijzingen voor de behandeling van shock-slachtoffers. Er staan zo hier en daar vrij hoge spanningen !!!!

Complete uitrusting.

Antennedelen.

Bag BG-172 met inhoud.

Voorbeelden van typische installaties.

Voor barre omstandigheden kan de zender ook in een soort rugzak verpakt en vooral vervoerd worden.

Natuurlijk heeft deze zak ook een naam.

Om de rug van de arme drager een beetje te sparen zijn er twee kussens op de achterkant gemonteerd. Een "speedmarsje" met zo'n geval op je rug moet geen lolletje geweest zijn.

Aan de zijkant wat openingen zodat de antenne-isolator gemonteerd kan blijven.

En kijk, de klepjes gaan open de zend/ontvanger ziet het daglicht weer.

Met kabels, speaker en key.

Om de voorkant van de radio wat te beschermen en het geheel waterdicht te maken is deze deksel bijgevoegd. Het schijnt dat met deze deksel de set amfibische eigenschappen krijgt en zomaar blijft drijven.

De mounting voor in het voeruig. Evenals alle mountings, loodzwaar. Ik heb er, bij gebrek aan een voertuig een plankje onder gemonteerd tegen het omkieperen.

Gemonteerd in een jeep.

Met wat riempjes wordt de set op de mounting vast gegespt.

Combinatie met de voedingsunit DY-88. Er bestaat ook nog een grotere doos met een triller-omvormer, de PE-237.

Op bovenstaande afbeelding de set met de generator GN-58.

De derde variant voor de voeding.

Vierde variant. De zonne-enegie-variant was er toen nog niet.

Ontvanger RT-77 van de TELE KING CORPORATION. Bandschakelaar schakelt tegen het gevoel in, band 1 rechts en band 3 links.

De alu-bhuizing met aansluitblok voor voeding ed.

Gaatjes om de RT77 af te regelen

Door de kap te verwijderen zijn de buizen toegankelijk. Het bruine cylindertje, net boven de aansluitplug, is een batterijtje voor het nodige negatief op het stuurrooster van de LF-eindbuis.Deze batterijen zijn over het algemeen altijd leeg maar kunnen met de tegenwoordige kleine horlogebatterijen prima gevuld worden.De spanning dient 5 Volt te zijn.

De onderkant. De compacte bouwwijze is niet echt bevorderlijk voor het vervangen van onderdelen.

Mocht er toch iets niet werken en je hebt het schema niet in je hoofd, dan is hier de redding. Het schema van de ontvanger op de afdekplaat geplakt.

Het zender-gedeelte. Op het front de "Calibration Card".

een verzonken 2E22 en de solide keramische spoelvormen. De oscillator en stuurbuisje zijn onder een klemplaatje gemonteerd.

Enige mededelingen voor de gebruiker.

Ook hier alles redelijk dicht op elkaar gepropt.

Veel condensatoren en trafootjes.

Deel van de, mechanisch, mooi uitgevoerde afstemcondensator.

Nog een blik op de "Powertube".

Mooie permeabiliteitsafstemming.

Dit is de aabdrukplaat voor de stuurbuisjes.

Ziaanzicht, De plug, onderin, levert de meetwaarden van het toestel.

Oscillatorspoelen vor de de drie banden.

Behuizing met doorverbindingskabel.

Ook hier is een schema aanwezig en wel van de zender. Heel knap om dat te lezen....

Dynamotor Power Supply DY88/GRC-9-GY. Achter de SPARE FUSES bevinden zich dikke zekeringen. Overigens zit er binnen in de kast ook nog een hele partij. In de TM van de AN/GRC-9 wordt deze unit niet genoemd. Waarschijnlijk is het een toevoeging van onze Duitse bondgenoten.

De voeding zonder kabels.

Grote dynamotor en spare buizen en triller.

Bovenaanzicht van de DY-88.

Ook hier een partij zekeringen.

Linker zijaanzicht.

De rechter kant.

Onderzijde met veel lege ruimte.

De handgenerator. Er horen pootjes, zitje en slingers bij. Deze liggen echter ergens op zolder.

De generator klaar voor gebruik.

Om het geheel wat internationaler te maken, de GN-58 komt uit Frankrijk.

Splinternieuw.

Met bijbehorende tas.

De draairichting van de generator. Belangrijk, bij verkeerd omdraaien zuigt hij de set helemaal leeg....

De aansluiting voor de GRC-9.

Binnenwerk met regelaar en aansluitblokken.

De dynamo met links de versnellingsbak.

De bak is hier beter te zien. Er zit ook een regeling op die er voor zorgt dat de opgewekte spanning binnen de grenzen blijft bij bediening door gespierde krachtpatsers.

Versnellingsbak.

De kap met schema. Het is wat vettig.

Natuurlijk ook spares.

Inhoud,

Uitgevoerd met vilt om de zaak heel te houden.

Een paar buisjes zijn al gebruikt. ( Voor andere doeleinden)