Trio 9R59DS communicatie-ontvanger

Ook deze ontvanger maakte een lange reis van Groningen naar Goor.
Het apparaat werd in 1968 op de markt gebracht. Het was een ontvanger waar je als jonge radioamateur
met begerige blikken naar keek. Ja, er waren natuurlijk nog mooiere radio's, bv. Collins, maar die waren
helemaal niet te betalen. Mooi is het om nu toch nog in het bezit te komen van zo'n jeugddroom.

Daar staat hij dan in volle glorie, dat ziet er best professioneel uit.

Enkele conversie, IF 455 kHz

Analoge, niet lineaire schaal, nauwkeurigheid 10 kHz in het middengolfbereik en ongeveer 200 kHz in het 30 MHz bereik. Bandspreiding voor de 80, 40, 20, 15, 10m amateur banden.
AM, CW/SSB met BFO.

Een indrukwekkend aantal schalen, de teksten spreken voor zich.

De hoofdafstemming. Links het merkembleem, de Amerikaanse Trio-onderneming heet Kenwood en ergens heb ik ook al eens de naam
Jennen gezien.

De schaal voor de bandspreiding, het is een beetje "Fingerspitzen-gefühl" voor het instellen van de hoofdafstemming om precies de
goede fine-tuning te verkrijgen. Het sierdopje op de RF-gain-knop is verloren gegaan.

Alle drie op op een rijtje. De S-meter geeft erg optimistisch aan.

Blik op de rechter zijkant.

Achter zijn de ventilatiegaten voor de warmteafgifte van de buizen.

Links de instelling van de S-meter, dan de aardklem met daarnaast de antenneklem. Rechts daar van een antenneplug.

Op deze foto links de plug voor remote control, dan de verschillende output aansluitingen voor 4 en 8 Ohm speaker, zekering en
schakelaar voor 120 of 220 Volt.

De onderkant heeft in de loop der jaren wat vochtschade opgelopen, maar ach, dat zie je toch niet.
De ronde gaten zijn voor de afregeling van de oscillator-, mixer- en HF-kringen . De echte freaks plakken deze gaatjes af
om er voor te zorgen dat er geen koele luchtstroom langs de spoelen ontstaat, die dan weer zorgt dat de ontvangst-frequentie gaat verlopen.

En zo ziet de gebruiksaanwijzing er uit.

Wanneer je de kap verwijdert zie je dit als binnenwerk.

De rechter zijde met de bandspreidings-afstem-C, de HF-versterker en de oscillator.

.

De MF-trap met twee mechanische filters en één trafo. De originele Hitachi-buizen zijn nog in gebruik en doen het nog prima.

Aan de achterkant, de produkt-detector en de spoel van de BFO.

Het LF-gedeelte.

De linker kant met voedingstrafo. Op de ze afbeelding staat ook een 0A2 stabilisator. Vreemd is dat de buisvoet en de bedrading
aanwezig was in de ontvangers. De buis ontbrak. Ook op het schema kom je die niet tegen. Verder was er ook een gat voor een extra
buis en een kristalhouder voorgeponst. Daar kon je dan nog een calibrator mee bouwen.

De buisvoet is er door de vorige eigenaar ingezet, het is een afwijkend model.

Gezicht van boven, er werd al wel gebruik gemaakt van printed-circuit-borden. Die zien er trouwens heel goed uit.

Het totale onderaanzicht.

De gehele spoelenbak. De bedrading is voor een kortegolf-ontvanger niet echt stabiel aangebracht. Oscillator-leidingen hangen met
flexibele draadjes aan de verschillende componenten.

Links boven de oscillatorbuis (ECC85) waarvan oorspronkelijk maar één helft van werd gebruikt. Dit exemplaar werd gewijzigd, achter
de oscillator werd een kathodevolger gebouwd met de tweede helft van de dubbeltriode. Dat is waarschijnlijk niet voor de schoonheid gedaan.
Het is bekend dat bij het aftemmen de HF-kringen het oscillatorsignaal meegetrokken werd. Dus een goede kathodevolger voorkomt zoiets.

De andere kant van het spoelblok, met rechts de voedingsunit.

Na een grondige afregelprocedure speelt het toestel weer als vanouds en wat opvalt is de enorme gevoeligheid van de radio.
Hoewel er over het algemeen veel wordt geklaagd over de instabiliteit van de 9R59DS, moet ik constateren dat dat in
de praktijk best meevalt. SSB stations in de 10, 15 en 20 meterband zijn prima te ontvangen. En op de lagere banden is het al
helemaal geen probleem. Al met al een uitstekende ontvanger die heel goed voldeed aan de eisen van die tijd.

Het schema.

Hieronder nog wat documentatie in pdf-vorm.

Gebruikershandleiding.

Service-document.