Loop Aerial type ???

De loop-aerials 2 en 3 van het Air Ministry zijn bedoeld om te worden gebruikt op vliegtuigen. Die twee types zijn elektrisch gezien gelijk, maar type 3 is wat kleiner en in het algemeen gebruikt voor kleinere vliegtuigen. De loops worden in samenwerking met de daarvoor geschikte ontvanger, zoals de R1155 gebruikt om Direction-finding peilingen te verkrijgen of om thuis te komen op een vast radiostation.

Het verschil met het hier gepresenteerde exemplaar is de maat die afwijkt van de types 2 en 3. Dus welke is het en bij welk vliegtuig werd deze ingezet.

Dit is de antenne. Het type werd op de buitenkant van een vliegtuig bevestgd en bezit ook nog een behuizing om hem tegen weer en wind te beschermen. Dit in tegenstelling tot bv. de loop-antenne van een Lancaster, die bevond zich in de cabine onder het dak met daar overheen een gedeelte van het cockpit-glas.

De onderste flens is geniet op de vliegtuighuid, niet precies op het midden, maar iets naar de linker kant. Met de bovenste schroeven wordt de behuizing vast gezet.

De loop zelf. Deze is van hout gemaakt en alle delen zijn gelijmd om te voorkomen dat metalen delen binnen in de loop invloed hebben op het richting-gedrag. Overigens wordt de behuizing verstevigd met wat aluminium strippen die weer verbonden zijn met een correctiespoel om het effect hiervan op de loop te compenseren.

Er worden 11 ribben gebruikt om de draad overheen te spannen. Het aantal windingen bedraagt per sectie 10 en er zijn twee secties. Dus totaal 20 windingen met een zelfinductie van 100 microHenri en een diameter van 20 cm. De constructie is verder identiek aan loop-type 3 die 11 ribben heeft en een grotere diameter, ca 22,5 cm en twee keer 8 windingen.

Om de antenne te draaien is dit handwiel gemonteerd, waarschijn was er ook nog ergens een schaalverdeling gemonteerd. De afgeschermde kabel voert naar de radio-ontvanger.

Nog een blik op de bevestiging van de behuizing.

De verbinding van de antennedraad met de uitvoerkabel. Het hout is geimpregneerd of gelakt.

Op deze foto is goed te zien hoe de draden op de ribben liggen.

Een wat meer gedetailleerde blik op het geheel voor de nabouwers. In het midden van de ring loopt een houten band om de ribben overeind te houden.

De bevestiging van de loop aan de as. Materiaal, gewoon gietijzer. Wel wat zwaar, dan maar een bommetje minder mee.

Het , eveneens zware bedieningswiel met de kabel naar de radio.

Voor de echte liefhebbers, hier onder nog een deel uit Air Publication 1168.

Loop Aerial type 3 pdf

 

Flag Counter