PA3ESY

Chevrolet autoradio van 1948 Model 985793

 

 

Weer eens een autoradio ter reparatie ontvangen. Het gaat om een radio uit een Chevrolet van het jaar 1948.
Het beest zag er niet erg fijn uit. De rubberrand van het luidsprekerpaneel helemaal vergaan en de rest zag er ook afschrikwekkend uit.
Het is mijn taak ook niet de ontvanger helemaal op te knappen, alleen de electronica weer aan de praat maken, dat is al werk genoeg.

Dus met grote voortvarendheid de kast uit elkaar gehaald en een foto van het binnenwerk gemaakt, ik had nog geen schema, dus is het wel handig te weten
hoe het allemaal in elkaar stak. De condensatoren waren allemaal niet meer te vertrouwen.

De licht getinte cylindertjes waren gewoon stuk, niet meer en niet minder. De weerstanden klopten op een enkeling na.
Aangezien de kast toch weer dichtgeschroefd wordt heb ik niet de moeite genomen nieuwe condensatoren in een oud jasje te stoppen.
Als de klant je vraagt of er een aansluiting voor een I-pod opgemaakt kan worden, peins je er niet over het binnenwerk echt te restaureren. Dus
alleen repareren met modernere componenten.

Een blik op het inwendige van de radio.

De vervangen condensatoren zijn goed te zien, kwaliteitsproducten van Philips.

De schaal heb ik nog wel wat opgepoetst, frequentiebereik van 550 tot 1600 kHz.
Middenfrequentie: 262 kHz.

Het setje buizen, HF-versterker 6SK7, mengtrap-oscillator 6SA7, MF-versterker 6SK7, detector en LF-versterker 6SQ7 en de LF-eindversterker
6V6. Verder nog een trilleromvormer type 57 en de gelijkrichtbuis OZ4.

Op deze afbeelding zijn de drie spoelen van de HF-trap, Oscillator en Mengtrap te zien.

De bovenzijde met rechts de transformator. De vibrator ontbreekt nog.

De luidspreker. Deze wordt bekrachtigd door een spoel die op de 6 Volt gloeispanning is aangesloten en ca. 1,5 Ampère trekt.

De voorkant met de reeds genoemde rubberrand.

De achterklep, met typeplaatje.

Het typeplaatje.

De radio komt waarschijnlijk uit een blauw gespoten auto.

Dit is de triller van het merk Mallory, type 1601. Op het schema wordt type 57 genoemd.

De zaag er in en proberen te repareren. Hij werkte wel weer iets met behulp van het elastiekje, maar nog niet overtuigend.
Misschien toch maar een solidstate exemplaar maken ??????

De documentatie: