Dit is één van de tramsistor-radio's van Philips uit het begin van het transistortijdperk . Deze L1X75T/01 werd in 1958 gefabriceerd.
Er waren meerdere soorten , de /01 was in het HF-deel uitgerust met Amerikaanse transistoren, mixer-oscillator
2N219 en de beide MF-versterkers met 2N218. Het LF-gedeelte bestond uit twee OC71's en in de balanseindtrap
2 x OC72.
Bij andere types (bv. /81R , /81L en de /64R) werden in HF en MF trap een OC44 en 2 x OC45 toegepast.
Het is een toestel met één frequentiebereik, de middengolf van 515 tot 1600 kHz. de MF bedraagt 452 kHz.
Dit is de zwarte uitvoering, er was ook een knalrode en ik heb dacht ik ook al eens een gele en een blauwe gezien.
Een rode en...
Voor meer van dit moois, raadpleeg de site "Transistor Radios Around the World"
De schakeling is overigens identiek aan een ontwerp uit "Schakelingen voor amateurs" van Philips, zie 5810 of TD-1087 bij de zelfbouw-projecten.
De originele tas van de ontvanger, waarschijnlijk gaf hij dan een warmer geluid......
De gesloten tas.
Met nog steeds werkende ritssluiting.
En dat was zijn oorspronkelijke adres.
Het vooraanzicht met volumeregelaar en afstemknop. Toen hadden we nog gewoon Hilversum I en II, sinds vandaag (19-08-2014)
heet dat NPO Radio 1 en NPO Radio 2, hoe verzinnen ze het?
De eenvoud zelve.
Het deksel van de achterzijde. Er hoort nog een Philips-embleem op te zitten.
Binnen in de deksel een aanbeveling voor de te gebruiken batterijen, vier penlights. De stroomopname bij deze 6 V bedraagt 15 mA.
Gezien de lage stroom valt deze ontvanger net buiten de categorie "Ghettoblasters" ....
Jammergenoeg heeft deze radio ook al eens een val meegemaakt en de G-krachten hebben wat sporen achtergelaten, de ferriet-antenne
is in drie stukken gebroken en de kast heeft een gaatje en een scheur opgelopen.
Het binnenwerk met de geknakte antenne. De batterijen zijn verwijderd. De kontakten van de batterijen maken soms ook slecht
verbinding. Ik heb op alle batterijen een heel klein stukje draad gesoldeerd zodat ze beter in de gaatjes van de houders vallen.
Werkt uitstekend!
De gemodificeerde batterij. Er moet een stukje draad in, anders wordt de tindruppel te bol.
De radio is nu uitgerust met een nieuwe ferrit-antenne.
Op deze foto is goed te zien waar de staaf gebroken is en dat de breukvlakken heel moeilijk weer aan elkaar te lijmen zijn.
Het defecte exemplaar. Ik ga toch nog proberen de breukvlakken te slijpen en aan elkaar te plakken.
Het resultaat van de plak-aktie. Ik heb de gave uiteinden met secondenlijm aan elkaar geplakt en er krimpkous (bruin) over geschoven.
De afgebroken kanten zo goed mogelijk aan elkaar geplakt. In verband met veranderde eigenschappen 7 windingen toegevoegd, zodat de
totale zelfinductie weer ca 550 micro-Henri wordt.
De plasic behuizing voor de batterijen verwijderd. De power-eindtrap is rechts boven goed zichtbaar.
Voor de mensen die moeite hebben om de teksten vertikaal te lezen, hier een aangepaste foto. Zo te zien is Mei 1958
de bouwdatum van dit product.
Wanneer je de afstemknop en de schaal verwijdert, komen er drie schroeven beschikbaar. Hiermee wordt de kast bevestigd aan de
afstemcondensator. De andere kant wordt met twee palletjes in twee uitsparingen in de kast vastgehouden.
De schaal zit met twee lipjes bevestigd. De afstemknop die met een siermoer wordt vastgezet.
De lege kast.
Op deze foto zijn de drie gaten voor de bevestiging redelijk goed te zien.
Een blik op de achterkant, de antenne is verwijderd.
Een tweede beeld hiervan.
De tot dusver niet vertoonde voorkant. Om de luidspreker was nog een schuimrubber matje aangebracht. Dit was echter geheel vergaan en
in poedervorm in de kast terecht gekomen.
Bovenin bevindt zich een koptelefoon-aansluiting ( 1000 Ohm), de luidspreker wordt dan automatisch uitgeschakeld.
Hieronder nog wat gegevens, zoals het schema en nog wat afregelgegevens. De pdf's zijn geleend van het Zwitserse Radio Museum, die de
data weer heeft van Gidi Verheijen, die ook een prachtig boek schreef over de ingeleverde radio's tijdens de tweede wereldoorlog.
Componentenopstelling van de LXX75/81R/81L