Amroh Zephyr draagbare batterijradio

Jan Vos, PA3FAU, stelde zijn Zephyr-exemplaren ter beschikking voor een fotosessie. Ik was er vanuit gegaan dat het om een
Zephyr II ging in een klein kastje.
Maar nee, de oude Zephyr was aanwezig, maar ook de jongere versie in aanbouw.
Bij een kop koffie bijgepraat en ook nog wat verhalen rond Jan's Zephyr-projecten gehoord en toen weer richting Goor gereden
met een lading Zephyrs aan boord.

Het nummer van RB.

Zo ziet de oude versie er uit.

Op de voorplaat van RB.

Zephyr, ontwerp van 1953.

Het exemplaar van Jan, in de deksel bevindt zich de raamantenne.

Transportklaar.

De lege kast, die zal toch wel niet van Ikea zijn?

De schaal is vertikaal, er bestaat ook een horizontale versie voor de zelfde spoelstellen, ook deze was bijgeleverd.

Dit is type 4042 terwijl voor de grote Zephyr het type Sudell nr. 4041 gebruikt werd.

De sierrand, ja hoe kom je daar aan??

De bevestiging van de rand.

Het originele luidspreker-rooster, iets beschadigd.

Schaal met bediening, onder volumeregelaar en boven de afstemming.

Linker zijkant.

Rechterkant.

Met de 901-spoel. Er zijn ook uitvoeringen waarbij de 901 zonder huis wordt gebruikt.

De achterkant. Oeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..............., er hoort een Peerless Bantam in, maar ja kom daar maar eens aan..

Al weer een zonde, een Philips afstemcondensator, dat is een ernstig vergrijp. Daar moet toch echt een Novocon DC-203 in.
Het werkt er echter allemaal best wel om.

De onderkant met de 931-spoel.

Wat zien we daar, de Amroh DF1, maar in tegenstelling tot het exemplaar in de MK-53, in een wit plastic doosje ondergebracht
met een mooie sticker erop.

De raamantenne.

Details van de antenne, op de hoeken een keurige afstandhouder en onderweg verschillende "padvindersknopen" om de zaak uit
elkaar te houden.

Wanneer Jan Vos met z'n fiets door de Twentse dreven reed en de Zephyr een ferm geluid uit zijn bruine fietstas produceerde keken
de voorbijgangers verschrikt om zich heen om te luisteren waar dat geluid wel vandaan kwam. In de bochten deed het richtingseffect
van de raamantenne het volume van de radio toe- of afnemen, wat dan weer verbaasde blikken van de andere fietsers teweeg bracht.

In die tijd had de jeugd ook nog geen oordopjes in, maar dit was wel het begin van die plaag...
Jan heeft ook nog geprobeerd een tweede exemplaar te maken. Het naaikistje van zijn moeder leek hem erg geschikt om de radio
in te bouwen. Dit is uiteindelijk toch niet door gegaan. Het uiterlijk werd dan toch wat ouderwets.
Er is aan Jan een goed designer verloren gegaan want hij ontwierp zelf een nieuw kastje voor zijn Zephyr II.
Maar op een goede dag, als boot en huis klaar zijn, wordt de radio toch weer in het nog steeds aanwezige naaikistje gebouwd.

De "Designkast" voor de Zephyr II

 

Zo had het apparaat er uit moeten zien, maar ook dat was niet mooi genoeg.

De achterkant met aansluiting voor een externe antenne.

De opengeklapte kast.

De ontvanger wordt dmv. afstand-draadeinden op zijn plaats gehouden.

Bovenaanzicht van de Zephyr II. Hier is wel de goede afstem-C toegepast.
De buisjes en MF-spoelen staan wel erg dicht op elkaar, de afschermkappen passen er nauwelijks overheen.

Wat er onder hele korte kapje moet???

Achterkant

.

De onderkant. Ik mis de 901 en 931, zou dat de reden zijn dat deze ontvanger niet werkte? Ze ontbreken echt.

Zo had het moeten zijn.

Hier kan het niet aan liggen, het diodefilter DF1 is aanwezig.

Misschien de reden voor Jan een groter chassis te maken waar wat meer onderdelen op kunnen ?

Een ng maagdelijk chassis en het ziet verdacht veel uit als een Zephyr II.

Met een as voor de afstemming.

 

 

De beschrijving van de ontvanger staat in Radio Bulletin Nr 8 van Augustus 1958.

De oorspronkelijke Zephyr uit RB Nr.6 van Juni 1953.

Een voedingsapparaat voor batterijontvangers RB Nr. 1 Januari 1955.